Kazachstan

06.12.2015

Kazachstan stawia na turystykę

Patrycja Operacz

Rządy wielu państw na świecie wykorzystują turystykę jako element promocji państwa na arenie międzynarodowej. Spoty promujące „niesamowite” walory przyrody i zachwycające widoki mają pomóc w przyciąganiu inwestorów i turystów.
 
Tym razem rząd Republiki Kazachstanu postanowił zmierzyć się z pytaniami dlaczego w tym centralnoazjatyckim państwie nie ma śladu zagranicznych inwestorów oraz co jest barierą w podniesieniu wizerunku turystycznego państwa?
 
Pomimo faktu, że Kazachstan ma ogromny potencjał turystyczny, branża turystyczna jest słabo rozwinięta. Jej udział w PKB Kazachstanu to około 1,6 proc..
 
W 2014 roku zatwierdzono koncepcję rozwoju branży turystycznej na lata 2014 – 2020. Zawierała ona m.in. wsparcie w tworzeniu turystycznej marki narodowej, która miała wpływać na pozytywny wizerunek Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym. Mimo dużych środków finansowych przydzielonych na rozwój sektora turystycznego w 2013 r - 283 miliony tenge, w 2014 - 317 milionów tenge, a w 2015 roku - 339 milionów tenge (średni kurs tenge w ostatnim czasie wynosi 308 tenge – 1 dolar, 330 tenge – 1 euro) nie przyniosła spodziewanych efektów.
 
Rozwój kazachstańskiej branży turystycznej napotyka na problemy np. wysokie ceny noclegów za niski standard usług, brak infrastruktury, skomplikowany system wizowy, problemy w branży hotelarskiej, formalności migracyjne, słabą promocję Kazachstanu na arenie międzynarodowej. To sprawia, że turyści opuszczają Kazachstan z „oszukanymi” wrażeniami.
 
W 2013 roku liczba odwiedzających Kazachstan wyniosła 6,8 miliona turystów, w 2014 roku liczba ta spadła do 6,3 miliona osób. W 2014 roku 97 proc. wizytujących przybywało w celach biznesowych lub zawodowych, tylko 3 proc. przyjechało do Republiki Kazachstanu w celach wypoczynku i rekreacji.
 
Warunkiem koniecznym do zapewnienia zrównoważonego rozwoju turystyki państwowej jest wspieranie jej na szczeblu państwowym. Do stworzenia pozytywnego wizerunku Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym planowane jest zastosowanie klastrów turystycznych. Podkreśla się ich zasadnicze znaczenie dla tworzenia długoterminowych przewag konkurencyjnych. Koncepcja przewiduje rozwój klastra turystycznego w pięciu obszarach: Astanie, Ałmaty, Wschodnim, Południowym i Zachodnim Kazachstanie.
 
Region kazachstańskiej stolicy ma stać się centrum turystyki biznesowej. Ałmaty jako centrum międzynarodowej turystyki górskiej. Klaster wschodni -centrum rozwoju turystyki ekologicznej. Klaster południowy - turystyki kulturowej. Klaster zachodni - turystyki kulturowej i plaż.
 
Tworzenie miejsc turystyczny polega na wykorzystaniu zewnętrznej infrastruktury magistralnej, inżynierii zewnętrznej, infrastruktury turystycznej i obiektów handlowych. Rozwój infrastruktury wewnętrznej ma być sfinansowany przez państwo. Biorąc pod uwagę, że obecnie partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest poddawane szerszej dyskusji, można założyć, że ten mechanizm będzie podstawą do przyciągnięcia dodatkowych inwestycji w rozwoju kazachstańskiej turystyki.
 
Efektywny rozwój zasad PPP w turystyce sugeruje "podział obowiązków" między partnerami publicznymi i prywatnymi. Głównym celem PPP jest rozwój infrastruktury w interesie publicznym poprzez połączenie zasobów i wiedzy rządu oraz przedstawicieli biznesu. Realizując przy tym istotne z punktu widzenia społecznego projekty przy jak najniższym koszcie i ryzyku, pod warunkiem zachowania wysokiej jakości usług.
 
Ponadto, na podstawie nowej ustawy o PPP możliwa jest prywatna inicjatywa w ramach której partner prywatny może zainicjować projekt do w ramach inicjatywy PPP w odniesieniu do obiektu znajdującego się w jego prawach własności lub wynajmowanego przez niego długoterminowo. Według statystyk turystyki Kazachstanu na 2014 rok - 97 proc. organizacji turystycznych było własnością prywatną, a tylko 3 proc. w posiadaniu organizacji turystycznych.
 
Innymi słowy, praktyka stosowania PPP w sektorze turystyki spełnia podstawowe zadania rozwoju sektora:
tworzenie pozytywnego wizerunku Kazachstanu dla wzrostu popularności tego kraju w międzynarodowym środowisku turystycznym;
podniesienie poziomu kulturalno – edukacyjnego Kazachów oraz zapoznanie otoczenia międzynarodowego z historią, kulturą i codziennym życiem Kazachstanu;
przyciągania kapitału zagranicznego.
 
W 88 krajach, mechanizm PPP jest stosowany jako narzędzie do przyciągnięcia inwestycji prywatnych w realizacji celów rządowych, w szczególności w zakresie świadczenia usług turystycznych. Pozytywne doświadczenia w tym zakresie posiada:
- Turcja: tworzenie kompleksów kurortów Południowej Antalyi.
- RPA: budowa i eksploatacja infrastruktury turystycznej w parkach narodowych dzięki koncesji. 
- Disneyland w Paryżu: budowa unikalnego parku rozrywki oraz jego infrastruktury.
 
Rozwój marki turystycznej w Kazachstanie jest jednym z priorytetowych sektorów nie olejowej branży kazachstańskiej gospodarki. W celu rozwoju turystyki, podczas 27. posiedzenia Rady Inwestorów Zagranicznych przy Prezydencie Republiki Kazachstanu, Nursułtan Nazarbajew ogłosił  jednostronne ustanowienie ruchu bezwizowego dla obywateli 10 krajów, które wykazały najwyższą aktywność inwestycyjną w Kazachstanie. Na tej liście znalazły się: Stany Zjednoczone, Holandia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Malezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Republika Korei i Japonia.
 
Republika Kazachstanu  aktywnie uczestniczy w wydarzeniach poświęconych roku turystyki w krajach WNP. Co również wpływa na poprawę wizerunku tego centralnoazjtyckiego państwa.
 
Biorąc pod uwagę działania podejmowane w ramach realizacji koncepcji rozwoju branży turystycznej Kazachstanu do 2020 roku, a także potencjał wielu imprez międzynarodowych (EXPO-2017, nominację Kazachstanu do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku), można mówić o otwarciu szerokich możliwości dla zwiększenia stopnia uznania Kazachstanu w globalnym rynku turystycznym oraz przyciąganiu zagranicznych turystów.
 
Turystyka uważana jest za najbardziej widoczny aspekt marki narodowej. Wykorzystując obrazy turystyczne wpływa się na wizualną stronę międzynarodowego odbioru państw. Oddziałując w ten sposób na decyzję inwestorów zagranicznych oraz turystów. Niestety zdarza się, że przedstawione obrazy turystyczne odzwierciedlają jedynie niewielką część rzeczywistości. Nadmiernemu przywiązaniu państw do promocji wizerunku turystycznego zarzuca się nieproporcjonalny wpływ na postrzeganie państwa jako całości.
 
Tworzenie marek narodowych poprzez aspekt turystyczny bardzo często utożsamiane jest z kampaniami turystycznymi. Ukazanie państwa jako atrakcyjnego miejsca turystycznego wydaje się być najłatwiejszym z zadań promocji państwa na arenie międzynarodowej. Wykorzystuje się fakt, że turystyka jest najbardziej wizualna, efektywna i prosta do zakomunikowania. Ma szerokie grono odbiorców docelowych i istnieje duży popyt na usługi turystyczne. Dlatego ważne jest stworzenie unikalnej oferty, by nie pozostać anonimowym na turystycznej mapie świata. Najważniejsze jednak by turystyka była powiązana i uzupełniała działania pozostałych obszarów marki narodowej (dyplomacji publicznej, eksportu markowych produktów, działań kulturalnych, kapitału ludzkiego i bezpośrednich inwestycji zagranicznych). Tworząc markę turystyczną państwa wpadają w pułapkę: zapominają o tym, że na świecie jest wiele wyjątkowych miejsc, gór, plaż i zabytków, a w oczach turystów wszystkie wyglądają podobnie. Dlatego istnieje ryzyko, że jeśli marka narodowa Kazachstanu nie zostanie zaprojektowana spójnie (skupiając się jedynie na promocji turystyki) to pozostanie on kolejnym „wyjątkowym” państwem z unikalną przyrodą i zachwycającym zabytkami na mapie turystycznej świata z pustymi miejscami noclegowymi i niskim udziałem branży turystycznej w kazachstańskim PKB. 

Zobacz także:

Tagi:

Artykuł nie został jeszcze oceniony.

Oceń artykuł:

Komentarze:

Dodaj Komentarz:

 

Reklama

Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Kursy Walut

Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie)
(2023-02-16)
UAHhrywna (Ukraina)0,1258
Spadek0%
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu)
(2024-02-28)
AMD (100)dram (Armenia)0,9816
Spadek-0.18%
GELlari (Gruzja)1,4996
Spadek-0.58%
MDLlej Mołdawii0,2239
Wzrost0.49%
AZNmanat azerbejdżański2,3464
Spadek-0.2%
KGSsom (Kirgistan)0,0446
Spadek-0.22%
TJSsomoni (Tadżykistan)0,3643
Spadek-0.16%
UZS (100)sum (Uzbekistan)0,0319
Spadek-1.54%
KZT (100)tenge (Kazachstan)0,8856
Spadek-0.12%

Biznes na Wschodzie

 

21.07.2019

 

Otwieranie firmy i prowadzenie działalności w Rosji

Rosja jest krajem otwartym na inwestycje zagraniczne. Dlatego każdy cudzoziemiec może otworzyć i zarejestrować firmę w Rosji. Poniżej przedstawiamy, jakie cechy rosyjskiej gospodarki i ustawodawstwa należy wziąć pod uwagę przy otwieraniu firmy, oraz jakie są jej zalety i ograniczenia.

 
 

 

28.05.2019

 

Otwarcie firmy i prowadzenie działalności gospodarczej na Litwie

Litwa jest jednym z krajów UE o bardzo atrakcyjnych warunkach na rozpoczęcie biznesu. Kraj jest częścią Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza na Litwie jest ogólnie korzystna, istnieje stabilny rozwój gospodarki rynkowej, Litwini mogą tu znaleźć swoją niszę, istnieją sprzyjające warunki prowadzenia działalności gospodarczej również dla cudzoziemców.

 
 

 

01.05.2018

 

Podatek VAT na Ukrainie

 
 
 
 
 

Opinie

Uzbekistan

29.05.2023

 

Uzbekistan – krok w stronę zielonych projektów?

Już od 2013 roku Chiny systematycznie wprowadzają liczne inicjatywy gospodarcze, kulturowe oraz społeczne w ramach One Belt One Road między innymi w regionie Azji Centralnej. Jedną z istotniejszych płaszczyzn jest promocja „zielonych” projektów, które z każdym rokiem nabierają na sile i stają się nieodłącznym elementem międzynarodowej narracji polityczno-gospodarczej Chin. 

 
 

Kazachstan

29.05.2023

 

Kazachstan i Chiny: nowy etap współpracy gospodarczej

W ostatnich latach Kazachstan stał się liderem w regionie Azji Centralnej w kontekście rozwoju gospodarczego, głównie dzięki wielowektorowej polityce nawiązywania i rozszerzania współpracy na tej płaszczyźnie. Niewątpliwie liczne spotkania premiera Kazachstanu Alikhana Smailova mające miejsce 23-25 maja w Doha oraz wcześniejsze z sekretarzem stanu USA, wskazują na znaczny rozpęd tego państwa w budowie siatki partnerów gospodarczych. 

 
 
 
 
 
 

Wiedza

Kazachstan

24.02.2019

 

Konflikt o wodę kluczowym problemem bezpieczeństwa energetycznego w Azji Centralnej

Azja Centralna jest regionem o dużym znaczeniu strategicznym. Decyduje o tym zarówno jej korzystne położenie geograficzne, które przez wieki stanowiło ważny element łańcucha transportowego łączącego Chiny z Bliskim Wschodem i Europą, jak również bogactwo zasobów naturalnych, w szczególności zasobów wodnych rzek Amu-darii i Syr-darii, ropy naftowej na terenie Kazachstanu, a także gazu ziemnego w Turkmenistanie. 

 
 

Rosja

29.01.2019

 

Eurazjatycki Bank Rozwoju – narzędzie ekonomicznej integracji na obszarze byłego ZSRR

Jednym z priorytetów polityki prezydenta Władimira Putina po jego dojściu do władzy na początku XXI wieku była odbudowa pozycji i prestiżu międzynarodowego Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR i rządach Borysa Jelcyna. Naturalnym kierunkiem ofensywy międzynarodowej była reintegracja oraz odzyskanie wpływów na obszarach niegdyś wchodzących w skład państwa sowieckiego. Rosyjscy decydenci doskonale zdawali sobie sprawę, że dla powodzenia tej strategii konieczne będzie podjęcie działań nie tylko o charakterze politycznym, ale również ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym. 

 
 
 
 
 
 

Zaproszenia

 

14.05.2023

 

Dołącz do nas

Portal rynekwschodni.pl poszukuje osoby chętne do współprowadzenia strony. Mile widziani studenci i doktoranci. Kontakt: redakcja@rynekwschodni.pl

 
 

 

18.06.2019

 
XXIX Forum Ekonomiczne w Krynicy

XXIX Forum Ekonomiczne w Krynicy

Jeśli początek września, to Forum Ekonomiczne. Jeśli Forum Ekonomiczne, to Krynica. Od dwudziestu dziewięciu lat to najważniejsze spotkanie politycznych i ekonomicznych elit Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku hasło przewodnie konferencji brzmi – „Europa jutra. Silna, czyli jaka?” 

 
 

 

05.04.2017

 

Dołącz do nas. Zostań redaktorem rynekwschodni.pl

Redakcja specjalistycznych oraz wchodzących na rynek mediów portali: "rynekwschodni.pl" oraz "wrosji.pl" dotyczących szeroko rozumianej tematyki wschodniej ogłasza nabór na różne interesujące stanowiska.
 
 
 

Po godzinach

Azerbejdżan

15.08.2022

 
„Wisła” popłynie w kolejnych krajach!

„Wisła” popłynie w kolejnych krajach!

W ramach kolejnej edycji Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” ruszymy w znane nam strony: do Azerbejdżanu, Serbii i Turcji, jednak szczególnie nas cieszy rozszerzenie kręgu odwiedzanych przez nas państw o Słowenię i Bułgarię.

 
 

Kirgistan

11.06.2022

 
5. FESTIWAL POLSKICH FILMÓW „WISŁA” W KIRGISTANIE

5. FESTIWAL POLSKICH FILMÓW „WISŁA” W KIRGISTANIE

Republikański Dom Kino im. Czingiza Ajtmatowa w Biszkeku w dniach 6-12 czerwca 2022 zaprasza na pokazy filmów w ramach 5. Festiwalu Filmów Polskich „Wisła”.  To świetna okazja, aby zapoznać się z filmowymi nowościami ostatnich dwóch lat, autorstwa zarówno znanych i wielokrotnie nagradzanych reżyserów, jak i utalentowanych, zachwycających swoimi pierwszymi dziełami debiutantów. Wejście na wszystkie pokazy w ramach festiwalu jest bezpłatne!

 
 

Abchazja

30.04.2022

 

Kolejna edycja Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” rozpocznie się już w maju

Kolejna edycja Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” rozpocznie się już w maju! Tegoroczny sezon rozpoczniemy od Chorwacji. Święto polskiej kinematografii będziemy tam obchodzić aż 11 dni w czterech miastach: w Splicie, Puli, Rijece i Varaždinie, a pokazy filmowe rozpoczniemy w Splicie 20 maja w kinie „ZlatnaVrata”.

 
 

Rosja

22.12.2021

 
Między Mikołajem II a Leninem. Państwowość rosyjska i jej koncepcje w czasie rewolucji lutowej 1917 roku

Między Mikołajem II a Leninem. Państwowość rosyjska i jej koncepcje w czasie rewolucji lutowej 1917 roku

Niniejsza monografia, stanowiąca efekt wielu lat badań autora nad dziejami Rosji, jest pierwszą w Polsce próbą kompleksowego przedstawienia historii państwowości rosyjskiej oraz różnych koncepcji państwa w czasie rewolucji lutowej. Zawiera informacje, fakty oraz interpretacje wydarzeń historycznych, które pozwalają dyskutować o tym, dlaczego w Rosji 1917 roku nie udało się zbudować państwa demokratycznego i konstytucyjnego.

 
 

Rosja

27.10.2021

 
Sputnik startuje 18 listopada

Sputnik startuje 18 listopada

15. Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską" rozpocznie się 18 listopada. Na pokazy zapraszamy do warszawskich kin Luna i Iluzjon.

 
 
 

Subskrypcja

Kanał Atom

Subskrybuj nasz kanał

Aby być na bieżąco, subskrybuj nasz kanał Atom.

 

© Copyright by rynekwschodni.pl 2011-2022

Zaloguj