26.02.2018
Lyubov Papurina
Wg danych Związku Przedsiębiorstw Branży Motoryzacyjnej Kazachstanu „KazAutoProm”, w 2017 roku w Kazachstanie wyprodukowano 19 547 środków transportu (w tym samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, maszyny specjalne i naczepy). Wielkość produkcji w wyrażeniu naturalnym zwiększyła się w stosunku do roku poprzedniego 2,5-krotnie.
Produkcja samochodów osobowych zwiększyła się 3,2 razy – do 16 789 sztuk. W tym 11 412 sztuk (68%) wyprodukowała „AZIA AVTO” S.A. oraz 5 377 sztuk (32%) – „SaryarkaAvtoProm” Sp. z o.o.
Produkcja autobusów (648 szt.) zwiększyła się 1,8 raza w stosunku do roku poprzedniego, techniki specjalnej (238 szt.) – 1,5 raza, samochodów ciężarowych (1 634 szt.) –zmniejszyła się o 9,5%.
W tabeli poniżej przedstawiona jest struktura produkcji środków transportu w podziale na regiony, z której wynika, że największy udział ma obwód Wschodnio-Kazachstański.
Produkcja samochodów osobowych i ciężarowych oraz autobusów w podziale na regiony |
|||
Lp. |
Region |
Sprzedaż, szt. |
Udział, % |
Obwód Wschodnio-Kazachstański |
11 809 |
60,4 |
|
Obwód Kostanajski |
5 883 |
30,1 |
|
Obwód Akmoliński |
828 |
4,2 |
|
Ałmaty |
546 |
2,8 |
|
Obwód Karagandyjski |
5 |
0,03 |
Sprzedaż lokalnej produkcji w 2017 roku wyniosła 19 007 sztuk, tj. o 54,3%więcej, niż w roku poprzednim (12 320 sztuk).Udział rynkowy przedsiębiorstw kazachstańskich zwiększył się do 37,4% w stosunku do 26,3% w roku poprzednim.
Pozycję dominującą w segmencie lokalnej produkcji samochodów zajmuje „AZIA AVTO” S.A., drugie miejsce - „SaryarkaAvtoProm” Sp. z o.o., trzecie – „KAMAZ Engineering” S.A.
Sprzedaż w podziale na fabryki produkcyjne (wszystkie kategorie środków transportu) |
|||
Lp. |
Producent |
Sprzedaż, szt. |
Udział, % |
AZIA AVTO(http://aziaavto.kz) |
12 730 |
67 |
|
SaryarkaAvtoProm(http://sap.com.kz/) |
4 550 |
24 |
|
KAMAZ Engireening (http://kamazkamaz.kz/inzhiniring/) |
667 |
3,5 |
|
SemAZ(http://www.semaz.kz/) |
548 |
2,9 |
|
Hyundai Trans Auto |
424 |
2,2 |
|
Daewoo Bus Kaz (http://www.daewoobus.kz/) |
88 |
0,5 |
W piątcenajbardziej popularnych marek samochodów osobowych, wyprodukowanych w Kazachstanie znalazły się: Lada, Hyundai, KIA, Chevrolet oraz JAC. W tabeli poniżej przedstawiono 10 najczęściej kupowanych marek samochodów osobowych, wyprodukowanych w Kazachstanie.
Sprzedaż samochodów osobowych lokalnej produkcji w podziale na marki |
|||
Lp. |
Marka |
Sprzedaż, szt. |
Udział, % |
LADA |
9 470 |
49,8 |
|
Hyundai |
1 958 |
10,3 |
|
KIA |
1 895 |
10 |
|
Chevrolet |
1 364 |
7,2 |
|
JAC |
693 |
3,6 |
|
Ravon |
643 |
3,4 |
|
Skoda |
331 |
1,7 |
|
SsangYong |
289 |
1,5 |
|
Peugeot |
207 |
1,1 |
|
Geely |
27 |
0,1 |
W trójce liderów pod względem sprzedaży znalazły się: Lada 4x4, LadaGranta oraz LadaLargus.
10 najczęściej sprzedawanych samochodów osobowych lokalnej produkcji |
|||
Lp. |
Model |
Sprzedaż, szt. |
Udział, % |
LADA 4x4 |
4 238 |
22,3 |
|
LADA Granta |
1 766 |
9,3 |
|
LADA Largus |
1 637 |
8,6 |
|
LADA Vesta |
931 |
4,9 |
|
Hyundai Elantra |
876 |
4,6 |
|
Hyundai Tucson |
842 |
4,4 |
|
Ravon Nexia |
643 |
3,4 |
|
LADA XRAY |
504 |
2,7 |
|
JAC S3 |
474 |
2,5 |
|
Chevrolet Tracker |
441 |
2,3 |
W ramach programu państwowego ulgowych kredytów na kupno samochodu zakupiono 1 530 samochodów, w tym 8% - samochodów lokalnej produkcji.
W ramach programu wykupu aut używanych, obywatele Kazachstanu oddali do utylizacji34 441 pojazdów. Od początku drugiego etapu programu utylizacji (czerwiec 2017 r.), wydano 7 238 certyfikatów zniżkowych na zakup nowego auta. W salonach wykorzystano 5 206 certyfikatów, na które zakupiono 2 848 samochodów produkcji lokalnej.
W 2017 roku samochody, wyprodukowane w Kazachstanie, eksportowano do Chin, Rosji, Białorusi oraz Tadżykistanu.
Eksport samochodów lokalnej produkcji w podziale na marki |
|||
Lp. |
Marka |
Sprzedaż, szt. |
Rynek eksportowy |
1. |
LADA |
1 209 |
Chiny |
2. |
Hyundai |
203 |
Rosja, Białoruś, Kirgistan |
3. |
JAC |
66 |
Rosja, Tadżykistan |
4. |
SsangYong |
4 |
Rosja |
5. |
Daewoo |
2 |
Rosja |
Wkład przedsiębiorstw branży w PKB kraju w 2017 roku zwiększył się o 39% w stosunku do roku poprzedniego, co znacznie przewyższa analogiczne wskaźniki w przemyśle farmaceutycznym i lekkim.
Oleg Alferow – Prezes Zarządu „KazAvtoProm”:
„W roku 2017 dwuletni spadekkazachstańskiej produkcji samochodów zamienił się na stabilny wzrost. Na tle wskaźników roku poprzedniego, wielkość produkcji zwiększyła się 2,5 raza i przekroczyła poziom roku 2015 o 29%. Przy czym grudzień 2017 roku stał się najlepszym miesiącem na przestrzeni trzech lat.
Sprzedaż samochodów montowanych lokalnie w 2017 roku wzrosła 9-krotnie, natomiast udział sprzedaży samochodów osobowych osiągnął historyczne maksimum e – 37%.
W roku 15-letniego jubileuszu branży, producenci zrobili skok do przodu także w eksporcie: prawie 1,5 tys. samochodów sprzedano za granicę, w tym 82% - do Chin.
Przedsiębiorstwa rozszerzyły ofertę do 140 modeli 19 marek”.
Źródło: http://kazautoprom.kz/press-releases/66
Aktualna ocena artykułu: 5
Oceń artykuł:
Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl
Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie) (2023-02-16) | |||
UAH | hrywna (Ukraina) | 0,1258 0% | |
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu) (2024-02-28) | |||
AMD (100) | dram (Armenia) | 0,9816 -0.18% | |
GEL | lari (Gruzja) | 1,4996 -0.58% | |
MDL | lej Mołdawii | 0,2239 0.49% | |
AZN | manat azerbejdżański | 2,3464 -0.2% | |
KGS | som (Kirgistan) | 0,0446 -0.22% | |
TJS | somoni (Tadżykistan) | 0,3643 -0.16% | |
UZS (100) | sum (Uzbekistan) | 0,0319 -1.54% | |
KZT (100) | tenge (Kazachstan) | 0,8856 -0.12% |
21.07.2019
Rosja jest krajem otwartym na inwestycje zagraniczne. Dlatego każdy cudzoziemiec może otworzyć i zarejestrować firmę w Rosji. Poniżej przedstawiamy, jakie cechy rosyjskiej gospodarki i ustawodawstwa należy wziąć pod uwagę przy otwieraniu firmy, oraz jakie są jej zalety i ograniczenia.
28.05.2019
Litwa jest jednym z krajów UE o bardzo atrakcyjnych warunkach na rozpoczęcie biznesu. Kraj jest częścią Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza na Litwie jest ogólnie korzystna, istnieje stabilny rozwój gospodarki rynkowej, Litwini mogą tu znaleźć swoją niszę, istnieją sprzyjające warunki prowadzenia działalności gospodarczej również dla cudzoziemców.
29.05.2023
Już od 2013 roku Chiny systematycznie wprowadzają liczne inicjatywy gospodarcze, kulturowe oraz społeczne w ramach One Belt One Road między innymi w regionie Azji Centralnej. Jedną z istotniejszych płaszczyzn jest promocja „zielonych” projektów, które z każdym rokiem nabierają na sile i stają się nieodłącznym elementem międzynarodowej narracji polityczno-gospodarczej Chin.
29.05.2023
W ostatnich latach Kazachstan stał się liderem w regionie Azji Centralnej w kontekście rozwoju gospodarczego, głównie dzięki wielowektorowej polityce nawiązywania i rozszerzania współpracy na tej płaszczyźnie. Niewątpliwie liczne spotkania premiera Kazachstanu Alikhana Smailova mające miejsce 23-25 maja w Doha oraz wcześniejsze z sekretarzem stanu USA, wskazują na znaczny rozpęd tego państwa w budowie siatki partnerów gospodarczych.
24.02.2019
Azja Centralna jest regionem o dużym znaczeniu strategicznym. Decyduje o tym zarówno jej korzystne położenie geograficzne, które przez wieki stanowiło ważny element łańcucha transportowego łączącego Chiny z Bliskim Wschodem i Europą, jak również bogactwo zasobów naturalnych, w szczególności zasobów wodnych rzek Amu-darii i Syr-darii, ropy naftowej na terenie Kazachstanu, a także gazu ziemnego w Turkmenistanie.
29.01.2019
Jednym z priorytetów polityki prezydenta Władimira Putina po jego dojściu do władzy na początku XXI wieku była odbudowa pozycji i prestiżu międzynarodowego Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR i rządach Borysa Jelcyna. Naturalnym kierunkiem ofensywy międzynarodowej była reintegracja oraz odzyskanie wpływów na obszarach niegdyś wchodzących w skład państwa sowieckiego. Rosyjscy decydenci doskonale zdawali sobie sprawę, że dla powodzenia tej strategii konieczne będzie podjęcie działań nie tylko o charakterze politycznym, ale również ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym.
14.05.2023
Portal rynekwschodni.pl poszukuje osoby chętne do współprowadzenia strony. Mile widziani studenci i doktoranci. Kontakt: redakcja@rynekwschodni.pl
18.06.2019
Jeśli początek września, to Forum Ekonomiczne. Jeśli Forum Ekonomiczne, to Krynica. Od dwudziestu dziewięciu lat to najważniejsze spotkanie politycznych i ekonomicznych elit Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku hasło przewodnie konferencji brzmi – „Europa jutra. Silna, czyli jaka?”
05.04.2017
15.08.2022
W ramach kolejnej edycji Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” ruszymy w znane nam strony: do Azerbejdżanu, Serbii i Turcji, jednak szczególnie nas cieszy rozszerzenie kręgu odwiedzanych przez nas państw o Słowenię i Bułgarię.
11.06.2022
Republikański Dom Kino im. Czingiza Ajtmatowa w Biszkeku w dniach 6-12 czerwca 2022 zaprasza na pokazy filmów w ramach 5. Festiwalu Filmów Polskich „Wisła”. To świetna okazja, aby zapoznać się z filmowymi nowościami ostatnich dwóch lat, autorstwa zarówno znanych i wielokrotnie nagradzanych reżyserów, jak i utalentowanych, zachwycających swoimi pierwszymi dziełami debiutantów. Wejście na wszystkie pokazy w ramach festiwalu jest bezpłatne!
30.04.2022
Kolejna edycja Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” rozpocznie się już w maju! Tegoroczny sezon rozpoczniemy od Chorwacji. Święto polskiej kinematografii będziemy tam obchodzić aż 11 dni w czterech miastach: w Splicie, Puli, Rijece i Varaždinie, a pokazy filmowe rozpoczniemy w Splicie 20 maja w kinie „ZlatnaVrata”.
22.12.2021
Niniejsza monografia, stanowiąca efekt wielu lat badań autora nad dziejami Rosji, jest pierwszą w Polsce próbą kompleksowego przedstawienia historii państwowości rosyjskiej oraz różnych koncepcji państwa w czasie rewolucji lutowej. Zawiera informacje, fakty oraz interpretacje wydarzeń historycznych, które pozwalają dyskutować o tym, dlaczego w Rosji 1917 roku nie udało się zbudować państwa demokratycznego i konstytucyjnego.
27.10.2021
15. Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską" rozpocznie się 18 listopada. Na pokazy zapraszamy do warszawskich kin Luna i Iluzjon.