19.03.2016
Patrycja Operacz
W ostatnich tygodniach, na spotkaniach dwustronnych, forach gospodarczych, w prasie pojawiają się informacje na temat Polskiej Marki Narodowej. Większość z podejmowanych działań kierowanych jest do zachodnich odbiorców. Tymczasem pojawia się pytanie, kto kupi Polską Markę na Wschodzie?
W opracowaniach dotyczących Polskiej Marki Narodowej podkreśla się strategiczne położenie Polski, która jest nijako bramą pomiędzy Wschodem i Zachodem, a swoją markę powinna kierować na oba obszary. Tymczasem inicjatywy promujące polski eksport skupiają się głównie na obszarze Unii Europejskiej. Uczestnictwo Polski w europejskich procesach integracyjnych jest niewątpliwe dużą szansą dla polskiego eksportu na Wschód, gdzie unijne produkty kojarzą się z wysoką jakością. Czy jednak ten atrybut wystarczy? Polskiej Marce Narodowej wciąż brak identyfikacji w procesie decyzyjnym konsumenta z logo promocji komercyjnej. Dodatkowo Polska wciąż nie posiada tzw. produktu kraju pochodzenia (zjawiska, które występuje wówczas, gdy konsumenci chcą zapłacić więcej za dany produkt, ponieważ pochodzi z danego państwa. Efekt miejsca pochodzenia zakłada, że miejsce w którym dany produkt został wyprodukowany ma istotne znaczenie w procesie podejmowania decyzji przez konsumentów przy wyborze danego produktu).
W przypadku Polskiej Marki Narodowej na obszarze poradzieckim powinno zastosować się tzw. zjawisko rebrandingu, czyli odświeżenia wizerunku Polski. Kraju, którego marka pretenduje do tego by być kojarzona z nowoczesnością, dynamicznością, kreatywnością, indywidualnością, państwo które cały czas się modernizuje. Tymczasem Polska dla wielu osób w Republice Kazachstanu wciąż kojarzy się z handlem w Gdańsku i Dworcem Centralnym.
Niewątpliwie należy wykorzystać potencjał jaki niesie ze sobą wspólna przeszłość do promocji polskiego eksportu w Kazachstanie. Wciąż można usłyszeć głosy wspominające wysoką jakość polskiej odzieży, czy środków chemicznych. Dobrze na tym tle wypada marka Inglot, która trafia zarówno do młodych odbiorców oczekujących produktów o wysokiej jakości, jak i starszych, którzy upatrują w wyrobach, produktów znanych z dawnych czasów. Polskie kosmetyki np. firmy Ziaja wciąż są dobrym sposobem na prezent z Polski dla kazachstańskich kobiet. Dlatego programy wspierające eksport polskich kosmetyków mogą odnieść pozytywny skutek. Jednocześnie należy wspomnieć, że polskie produkty napotykają na dużą konkurencję ze strony ich rosyjskich konkurentów (co dotyczy większości branż).
„Hitem” eksportowym są polskie jabłka, to jednocześnie jeden z automatycznie rozpoznawalnych naszych produktów, które dostarczamy do Kazachstanu. Opinie na temat tych polskich owoców są podzielone: od rzeczywistego zachwytu, że są najsmaczniejsze i najładniejsze jabłka na świecie, po niezrozumienie w czym są one lepsze od tych kazachstańskich. Bez względu na krytyczne opinie sprzedaż polskich jabłek do Kazachstanu nie zakończy się.
Polską firmą, która odniosła sukces w Kazachstanie jest Polfarma, jednak farmaceutyki wyprodukowane przez to przedsiębiorstwo nie są bezpośrednio kojarzone z Polską Marką ze względu na niepolsko brzmiącą nazwę leków produkowanych na zlecenie Polfarmy. Innymi branżami, które odnoszą sukces w Kazachstanie są m.in. górnictwo, przemysł obronny, budownictwo.
Jak najczęściej promuje się Made in Poland, a właściwie сделано в Польше w Kazachstanie? Poprzez udział polskich firm w międzynarodowych targach, misje przyjazdowe i wyjazdowe, artykuły w prasie, broszury informacyjne o Polsce i polskich branżach. Czy to wystarcza? Zdaniem ekspertów – tak. Jednak należy pamiętać, że nie wszyscy konsumenci czytają branżową prasę, przychodzą na międzynarodowe wystawy i z chęcią sięgają po broszury informacyjne. Jak zatem dotrzeć do większej ilości odbiorców? Zasada jest prosta sprawić, by chcieli kupować tylko nasze produkty. Jak to zrobić? Poprzez wypracowanie gamy produktów, które konsumenci będą chcieli posiadać, ponieważ wykonano je w Polsce. Takich których jakość będzie uważana za lepszą od np. produktów rosyjskich i których posiadanie będzie kojarzone prestiżem. Pomóc w stworzeniu lepszego wizerunku polskich produktów eksportowych może pomóc wybranie ambasadorów Polskiej Marki (gospodarczej), którzy będą reprezentowali w swoich produktach polskie wartości, cenne z punktu widzenia kazachstańskiego konsumenta. Jednym z ważniejszych priorytetów powinno być powiązanie polskich produktów z polskim logo komercyjnym, którego rozpoznawalność ułatwiałaby podejmowanie decyzji w procesie kupna. Ostatecznie receptą na sukces może być bardziej ożywiona obecność wśród kazachstańskiego społeczeństwa np. w mediach społecznościowych, telewizji i Internecie.
W Kazachstanie wciąż czeka na odkrycie przez polskich eksporterów wiele branż, w których Polska Marka może odnieść sukces: zaczynając od branży papierniczej, poprzez szkolenia, turystykę, ekologię kończąc na aplikacjach mobilnych.
Czy Polska zdoła wykorzystać swoją szansę na promocję na Wschodzie podczas EXPO 2017 w Astanie, czas pokaże. Sukces polskiego pawilonu na EXPO 2015 w Mediolanie pokazał, że „Polak potrafi”.
Autorka w latach 2014 – 2015 prowadziła badania w Kazachstanie na temat Polskiej Marki Narodowej. W artykule nie wymieniono wszystkich polskich firm i branż działających na rynku kazachstańskim z większym lub mniejszym sukcesem. Zaprezentowane informacje mają jedynie charakter poglądowy. Artykuł dotyczy również jedynie produktów eksportowych, które są jednym z elementów składających się na Polską Markę Narodową.
Artykuł nie został jeszcze oceniony.
Oceń artykuł:
Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl
Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie) (2023-02-16) | |||
UAH | hrywna (Ukraina) | 0,1258 0% | |
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu) (2024-02-28) | |||
AMD (100) | dram (Armenia) | 0,9816 -0.18% | |
GEL | lari (Gruzja) | 1,4996 -0.58% | |
MDL | lej Mołdawii | 0,2239 0.49% | |
AZN | manat azerbejdżański | 2,3464 -0.2% | |
KGS | som (Kirgistan) | 0,0446 -0.22% | |
TJS | somoni (Tadżykistan) | 0,3643 -0.16% | |
UZS (100) | sum (Uzbekistan) | 0,0319 -1.54% | |
KZT (100) | tenge (Kazachstan) | 0,8856 -0.12% |
21.07.2019
Rosja jest krajem otwartym na inwestycje zagraniczne. Dlatego każdy cudzoziemiec może otworzyć i zarejestrować firmę w Rosji. Poniżej przedstawiamy, jakie cechy rosyjskiej gospodarki i ustawodawstwa należy wziąć pod uwagę przy otwieraniu firmy, oraz jakie są jej zalety i ograniczenia.
28.05.2019
Litwa jest jednym z krajów UE o bardzo atrakcyjnych warunkach na rozpoczęcie biznesu. Kraj jest częścią Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza na Litwie jest ogólnie korzystna, istnieje stabilny rozwój gospodarki rynkowej, Litwini mogą tu znaleźć swoją niszę, istnieją sprzyjające warunki prowadzenia działalności gospodarczej również dla cudzoziemców.
29.05.2023
Już od 2013 roku Chiny systematycznie wprowadzają liczne inicjatywy gospodarcze, kulturowe oraz społeczne w ramach One Belt One Road między innymi w regionie Azji Centralnej. Jedną z istotniejszych płaszczyzn jest promocja „zielonych” projektów, które z każdym rokiem nabierają na sile i stają się nieodłącznym elementem międzynarodowej narracji polityczno-gospodarczej Chin.
29.05.2023
W ostatnich latach Kazachstan stał się liderem w regionie Azji Centralnej w kontekście rozwoju gospodarczego, głównie dzięki wielowektorowej polityce nawiązywania i rozszerzania współpracy na tej płaszczyźnie. Niewątpliwie liczne spotkania premiera Kazachstanu Alikhana Smailova mające miejsce 23-25 maja w Doha oraz wcześniejsze z sekretarzem stanu USA, wskazują na znaczny rozpęd tego państwa w budowie siatki partnerów gospodarczych.
24.02.2019
Azja Centralna jest regionem o dużym znaczeniu strategicznym. Decyduje o tym zarówno jej korzystne położenie geograficzne, które przez wieki stanowiło ważny element łańcucha transportowego łączącego Chiny z Bliskim Wschodem i Europą, jak również bogactwo zasobów naturalnych, w szczególności zasobów wodnych rzek Amu-darii i Syr-darii, ropy naftowej na terenie Kazachstanu, a także gazu ziemnego w Turkmenistanie.
29.01.2019
Jednym z priorytetów polityki prezydenta Władimira Putina po jego dojściu do władzy na początku XXI wieku była odbudowa pozycji i prestiżu międzynarodowego Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR i rządach Borysa Jelcyna. Naturalnym kierunkiem ofensywy międzynarodowej była reintegracja oraz odzyskanie wpływów na obszarach niegdyś wchodzących w skład państwa sowieckiego. Rosyjscy decydenci doskonale zdawali sobie sprawę, że dla powodzenia tej strategii konieczne będzie podjęcie działań nie tylko o charakterze politycznym, ale również ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym.
14.05.2023
Portal rynekwschodni.pl poszukuje osoby chętne do współprowadzenia strony. Mile widziani studenci i doktoranci. Kontakt: redakcja@rynekwschodni.pl
18.06.2019
Jeśli początek września, to Forum Ekonomiczne. Jeśli Forum Ekonomiczne, to Krynica. Od dwudziestu dziewięciu lat to najważniejsze spotkanie politycznych i ekonomicznych elit Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku hasło przewodnie konferencji brzmi – „Europa jutra. Silna, czyli jaka?”
05.04.2017
15.08.2022
W ramach kolejnej edycji Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” ruszymy w znane nam strony: do Azerbejdżanu, Serbii i Turcji, jednak szczególnie nas cieszy rozszerzenie kręgu odwiedzanych przez nas państw o Słowenię i Bułgarię.
11.06.2022
Republikański Dom Kino im. Czingiza Ajtmatowa w Biszkeku w dniach 6-12 czerwca 2022 zaprasza na pokazy filmów w ramach 5. Festiwalu Filmów Polskich „Wisła”. To świetna okazja, aby zapoznać się z filmowymi nowościami ostatnich dwóch lat, autorstwa zarówno znanych i wielokrotnie nagradzanych reżyserów, jak i utalentowanych, zachwycających swoimi pierwszymi dziełami debiutantów. Wejście na wszystkie pokazy w ramach festiwalu jest bezpłatne!
30.04.2022
Kolejna edycja Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” rozpocznie się już w maju! Tegoroczny sezon rozpoczniemy od Chorwacji. Święto polskiej kinematografii będziemy tam obchodzić aż 11 dni w czterech miastach: w Splicie, Puli, Rijece i Varaždinie, a pokazy filmowe rozpoczniemy w Splicie 20 maja w kinie „ZlatnaVrata”.
22.12.2021
Niniejsza monografia, stanowiąca efekt wielu lat badań autora nad dziejami Rosji, jest pierwszą w Polsce próbą kompleksowego przedstawienia historii państwowości rosyjskiej oraz różnych koncepcji państwa w czasie rewolucji lutowej. Zawiera informacje, fakty oraz interpretacje wydarzeń historycznych, które pozwalają dyskutować o tym, dlaczego w Rosji 1917 roku nie udało się zbudować państwa demokratycznego i konstytucyjnego.
27.10.2021
15. Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską" rozpocznie się 18 listopada. Na pokazy zapraszamy do warszawskich kin Luna i Iluzjon.